Već je duže vremena prisutan problem gradskog prijevoza u Rijeci. Sva rješenja se svode na dizanja cijena karata, tj. svoju nestručnost, neznanje i lijenost, Autotrolej prebacuje na leđa građana. Ne vidi se da se razmatraju bilo koje druge opcije osim deklarativno.
Socijalistička radnička partija ukazuje na realnu mogućnost bitnog smanjenja troškova i time i cijena karata.
Dakle, troškovi goriva sudjeluju u ukupnim troškovima oko 25%, prema poslovnim izvješćima Autotroleja koja su dostupna na internetskim stranicama. Ovi troškovi su nepotrebni jer se mogu potpuno ukloniti.
Rješenje su autobusi na električni pogon. Isprike grada su na skupoći takvih novih autobusa.
Prije svega, svi novi autobusi su koncipirani za duge vožnje i zato trebaju velike baterije koje su i najskuplji dio bilo kojeg električnog vozila. Obzirom da gradski autobusi imaju kratke vožnje i česta stajanja, oni ne trebaju velike baterije tj. mogu biti bitno jeftiniji.
No, nove autobuse ne treba kupovati. Naime, električni autobus se razlikuje od postojećeg samo po pogonskom stroju, tj. samo uz zamjenu motora mogu se koristiti postojeći autobusi. Dakle, samo uz prepravke postojećih autobusa! Ovo svakako zahtijeva stručno znanje i razvoj takvih motora, ali se baš zato može pretvoriti, ne samo u ekonomske, već i šire u dodatne društvene koristi.
Još uvijek imamo u Rijeci, ali i u cijeloj Hrvatskoj, dovoljno znanja u visokoškolskim ustanovama i privredi (fakulteti elektrotehnike u Rijeci i Zagrebu, Končar d.o.o.) za ovakve projekte. Korištenjem njihova znanja za razvoj ovih projekata pomažemo i razvoj i sticanje novih znanja tih ustanova, a privredi direktno donosimo dobit. Na koncu i sama se ova znanja mogu prodati na tržištu.
S financijske pak strane, ovi projekti se mogu potpuno financirati sredstvima EHU koja za takve svrhe daje i do 100% bespovratnih sredstva, dakle bez ikakvog ulaganja svog novca.
Ali koristi tu ne staju! Sva potrebna energija za pogon električnih autobusa može se dobiti iz solarne elektrane. Površina garaža i drugih objekata u vlasništvu Autotroleja, ali i grada, je više nego dovoljna, tj. već sama po sebi može donijeti dobit. Osobito što takvi autobusi i troše bitno manje energije. Naime, motor postojećih autobusa troši gorivo i kad ide uzbrdo i kad ide nizbrdo. Električni autobus treba energiju samo kad ide uzbrdo, a kad ide nizbrdo vraća energiju u baterije i tako se ponaša kao da uzbrdica nema.
Na kraju, obzirom na veliki broj autobusa pa stoga i baterija, mogu se otvoriti nova radna mjesta na zbrinjavanju baterija i time postati regionalni centar za zbrinjavanje baterija. A zašto onda ne i za proizvodnju?
Izneseno tehnološko-ekonomsko rješenje je realno, učinkovito i donosi dodatnu društvenu dobit jer pomaže razvoj visokoškolskih ustanova i privrede. Pored toga, predstavlja stvarno „zeleno“ i to dugoročno rješenje.
Nedavno se velika buka digla i oko zapošljavanja stranih radnika, ali se sve završilo na priči, kao što je nažalost uobičajeno. Pitamo, zašto se ta ideja nije prihvatila? Među stranim radnicima, koji su samo u Rijeci, sigurno ima dovoljno onih koji su dovoljno obrazovani za upravljanje autobusima pa bi uz manju tehničku i jezičnu doobuku mogli upravljati gradskim autobusima. Uz rješenje nedostatka radnika, time bi se pomoglo integriranje tih ljudi u naše društvo, čega su vlasti puna usta, na obostranu korist.
Čini se da je svemu tome isti razlog nestručnost, nesposobnost i lijenost uprave i vlasnika Autotroleja.
GO SRP Rijeka